Diferencijalni pritisak na sistemu DPF-a (Diesel Particulate Filter) odnosi se na razliku u pritisku pre i posle DPF filtera u izduvnom sistemu dizel motora. Ova razlika u pritisku meri se pomoću senzora za diferencijalni pritisak i ima ključnu ulogu u praćenju stanja filtera i njegovoj efikasnosti.
Šta je diferencijalni pritisak?
- Diferencijalni pritisak je razlika između pritiska na ulazu u DPF (pre filtera) i pritiska na izlazu iz DPF-a (posle filtera).
- Ako je filter čist i bez nakupljenih čestica čađi, razlika u pritisku biće relativno mala jer izduvni gasovi mogu lako prolaziti kroz filter.
- Kako se čestice čađi i pepela nakupljaju unutar DPF-a, otpor prolasku izduvnih gasova kroz filter raste, što povećava diferencijalni pritisak.
Čemu služi diferencijalni pritisak?
Praćenje stanja DPF filtera: Senzor za diferencijalni pritisak meri razliku u pritisku i koristi te podatke kako bi se procenilo koliko je DPF filter zapušen. Ovo je važno jer DPF filter zadržava čestice čađi, koje se vremenom talože i smanjuju protok izduvnih gasova.
- Pokretanje regeneracije: Kada senzori otkriju da je diferencijalni pritisak dostigao određeni prag, što znači da je filter zapušen do određenog stepena, kontrolna jedinica motora (ECU) pokreće proces regeneracije. Regeneracija je proces tokom kojeg se nakupljena čađ u filteru sagoreva na visokoj temperaturi, čime se filter čisti i ponovo omogućava lak protok gasova.
- Upozorenje vozaču: Ako diferencijalni pritisak postane previše visok, ECU može aktivirati lampicu upozorenja na instrument tabli vozila, obaveštavajući vozača da je potrebno očistiti DPF ili da je potrebna regeneracija. Ako se regeneracija ne sprovede na vreme, može doći do ozbiljnijeg zapušenja, što zahteva demontažu i čišćenje ili čak zamenu filtera.
- Održavanje optimalnih performansi motora: Praćenje diferencijalnog pritiska pomaže u održavanju efikasnosti motora i njegovih performansi. Previše zapušen DPF može uzrokovati povećan povratni pritisak na motor, što smanjuje njegovu snagu i efikasnost i može povećati potrošnju goriva.
Kako funkcioniše senzor za diferencijalni pritisak?
Senzor za diferencijalni pritisak povezan je sa dva priključka (dve cevi manjeg preseka) —jednim ispred DPF-a (pre ulaska u filter) i drugim iza njega (na izlazu). Senzor beleži pritisak na obe strane i šalje signal kontrolnoj jedinici motora o razlici pritiska:
- Ako je razlika mala, to znači da je protok kroz filter nesmetan, što je znak da je filter čist.
- Ako razlika raste, to znači da filter postaje zapušen i da je potrebno pokrenuti regeneraciju.
Problemi vezani za diferencijalni pritisak
- Zapušenje DPF-a: Ako se čestice čađi nakupljaju i ne regenerišu na vreme, diferencijalni pritisak može postati prevelik, što može oštetiti DPF, izazvati povećan povratni pritisak na motor i uzrokovati smanjenje snage motora.
- Problemi sa senzorom: Kvar senzora za diferencijalni pritisak može prikazivati pogrešne vrednosti. Ako su vrednosti previsoke ECU može previše često pokretati regeneraciju ili pak ako su vrednosti preniske regeneracija se neće pokretati uopšte. Ovo može dovesti do trajnog oštećenja DPFa.
- Upravljanje regeneracijom: Nepravilno funkcionisanje senzora može dovesti do češće regeneracije. Kod nekih proizvođača automobila prilikom regeneracije ubrizgava se dodatna količina goriva što može povećati potrošnju goriva, podići nivo motornog ulja i izazvati dodatno habanje motora.
Zaključak
Diferencijalni pritisak je ključan za praćenje stanja DPF-a i njegovo pravovremeno čišćenje. Na taj način se osigurava pravilno funkcionisanje filtera, smanjuje emisija štetnih čestica i produžava vek trajanja kako DPF-a tako i celokupnog sistema za obradu izduvnih gasova.