Saznajte koji su najčešći problemi sa DPF filterom i kako ih blagovremeno sprečiti.
DPF filter, ključan deo dizel motora, zadužen je za uklanjanje štetnih čestica iz izduvnih gasova. Ipak, problemi sa zapušenjem DPF filtera nisu retki, a razlozi za to su mnogobrojni. Uz pravovremenu prevenciju i redovno održavanje vozila, moguće je značajno smanjiti rizik od zapušavanja DPF filtera i osigurati dugotrajno funkcionisanje motora. Donosimo vam pregled šest glavnih razloga zapušenja DPF filtera i savete kako da ih izbegnete.
1. Loše (neispravne) dizne
Jedan od najčešćih uzroka začepljenja DPF filtera su neispravne dizne. Ako samo jedan od inektora ne radi kako treba, može doći do brzog začepljenja DPF filtera. Veći problem sa diznama može uzrokovati zapušenje filtera već nakon 50-100 pređenih kilometara, a u nekim slučajevima može doći do trajnog oštećenja DPF filtera.
Prevencija: Nakon pređenih 200-250.000 km (u zavisnosti od proizvođača motora), preporučuje se testiranje dizni u specijalizovanom servisu i eventualni remont. Redovna zamena filtera goriva, sipanje goriva proverenog kvaliteta i vožnja sa ne manje od ¼ rezervoara mogu značajno smanjiti rizik od problema sa diznama.
2. Neispravan turbo punjač
Kvar turbo punjača može izazvati curenje ulja u izduvni sistem, zbog čega ulje dospeva u DPF filter. Ovo uzrokuje začepljenje filtera, jer ulje ometa regeneraciju DPF-a i brzo dovodi do njegove potpune blokade. Pored toga, prisustvo velike količine ulja može izazvati nagli porast temperature tokom regeneracije, što u ekstremnim slučajevima može dovesti do zapaljenja automobila.
Prevencija: Redovan godišnji servis motora, korišćenje visokokvalitetnog ulja i godišnji pregled usisa vazduha ključni su za održavanje ispravnosti turbo punjača. Redovno održavanje sistema za podmazivanje i hlađenje turbo punjača može produžiti njegov vek trajanja.
3. Blokiran ili neispravan EGR ventil
EGR ventil je ključan za kontrolu emisije gasova i efikasno sagorevanje goriva. Kada je ovaj ventil previše zaprljan ili neispravan, proces sagorevanja u motoru se menja, što često rezultira povećanim nivoima čađi u izduvnim gasovima. Ta dodatna količina čađi ubrzano začepljuje DPF filter, otežavajući njegovu regeneraciju i smanjujući njegov radni vek.
Prevencija: Povremena kontrola i čišćenje EGR ventila, kao i dijagnostika motornog računara kako bi se otkrile eventualne greške. Ispravan EGR ventil će smanjiti rizik od začepljenja DPF filtera i znatno produžiti njegov radni vek. Redovno održavanje i čišćenje EGR ventila značajno poboljšava performanse motora.
4. Neispravan sistem usisa vazduha
Kvarovi na sistemu usisa vazduha, kao što su pucanje creva, oštećenja ili nepravilno dihtovanje vodova vazduha, zaprljan ili pokvaren MAP senzor, mogu uzrokovati začepljenje DPF filtera. Problemi sa usisom vazduha mogu izazvati nepravilno sagorevanje goriva, što rezultira povećanom količinom čađi u izduvnim gasovima.
Prevencija: Redovno skidanje i čišćenje delova usisa. Ovo posebno važi za vozila sa visokom kilometražom, jer uklanjanje naslaga i nečistoća omogućava bolji protok vazduha i efikasnije sagorevanje goriva. Povremena dekarbonizacija motora pomoći će u uklanjanju tvrdokornih naslaga unutar motora, čime se smanjuje količina čađi u izduvnim gasovima.
5. Gradska vožnja
Gradska vožnja je specifična po čestom zaustavljanju i kretanju, kratkim relacijama i nižim brzinama.Ovakav način vožnje negativno utiče na funkionisanje DPFa jer se ne stvaraju uslovi za obavljanje regeneracije. Prema iskustvu naših servisera, zapušenje uzrokovano isključivo gradskom vožnjom javlja se u 10% slučajeva, što je manje u poređenju sa problemima izazvanim kvarovima na diznama, turbo punjaču ili sistemu za usis vazduha.
Prevencija: Na svakih 500 km obaviti dužu vožnju kako bi motor dostigao radnu temperaturu i omogućio regeneraciju DPF filtera. Kada se dostigne radna temperatura, ispunjeni su uslovi za pokretanje regeneracije DPF filtera, te je u ovim uslovima potrebno voziti još 10-15 minuta. U hladnijem periodu koristiti aditive za čišćenje DPF filtera.
6. Neispravan termostat rashladne tečnosti
Termostat igra ključnu ulogu u održavanju optimalne radne temperature motora. Kada je neispravan, može ometati prirodni proces regeneracije DPF filtera, što dovodi do nakupljanja čađi i na kraju do njegovog zapušavanja. Neispravan termostat obično ostaje zaglavljen u otvorenom položaju, što uzrokuje da rashladna tečnost previše hladi motor. Kao rezultat, motor ne postiže optimalnu radnu temperaturu (obično 80–90°C). Bez dostizanja odgovarajuće temperature, DPF sistem ne može pokrenuti regeneraciju.
Prevencija: Tokom zime pratiti radnu temperaturu motora. Ukoliko temperatura ne prelazi 80°C, potrebno je proveriti rashladni sistem. Pravovremena zamena neispravnog termostata može sprečiti veće probleme sa DPF filterom.
Zaključak
Problemi sa zapušavanjem DPF filtera mogu negativno uticati na performanse vašeg vozila, ali pravilna i pravovremena prevencija može značajno smanjiti rizik od ovih kvarova. Ključ za očuvanje funkcionalnosti DPF filtera leži u redovnom održavanju vozila. Ukoliko obavljate redovne servise i pri tome koristite kvalitetne delove, odgovarajuće motorno ulje i gorivo proverenog kvaliteta vaš dizelaš može prevaliti više stotina kilometara bez ikakvih problema sa DPFom.