DPF (Diesel Particulate Filter) filter je ključna komponenta savremenih dizel motora, zadužena za smanjenje emisije štetnih čestica. Jedan od važnih procesa vezanih za DPF filter je njegova regeneracija, odnosno proces čišćenja nakupljenih čestica čađi. U ovom članku ćemo vam predstaviti šest važnih činjenica o regeneraciji DPF filtera koje bi svaki vozač trebalo da zna.
1. Šta je regeneracija DPF filtera?
Regeneracija je proces samočišćenja DPF filtera sagorevanjem čestica čađi koje se nakupljaju tokom vožnje. Tokom ovog procesa nastaju produkti sagorevanja čađi – ugljen-dioksid (CO2) i vodena para, koji nisu štetni po ljudsko zdravlje. Ovaj proces omogućava nesmetano funkcionisanje filtera i sprečava njegovo začepljenje.
2. Visoke temperature tokom regeneracije
Tokom regeneracije, temperatura unutar DPF filtera dostiže čak i do 800°C. Ove ekstremno visoke temperature su neophodne da bi se čestice čađi sagorele i filter očistio.
3. Uslovi za pokretanje regeneracije
Regeneracija se pokreće kada su ispunjeni određeni uslovi. Proizvođači automobila imaju različite protokole kada je u pitanju pokretanje regeneracije. Postoje univerzalni uslovi da bi proces započeo a najvažniji među njima su:
- Postizanje radne temperature motora,
- Dovoljan pritisak izduvnih gasova unutar DPF-a,
- Dovoljna količina goriva u rezervoaru.
Ukoliko neki od ovih uslova nije ispunjen, regeneracija se neće pokrenuti, što može dovesti do problema blokade DPFa.
4. Beli dim tokom regeneracije
Jedan od vizuelnih znakova da je proces regeneracije u toku može biti beli dim koji izlazi iz auspuha. Ovo nije razlog za brigu, već pokazatelj da se filter čisti i da je sistem ispravan. Redovna regeneracija je ključna za funkciju DPF a kod ispravnih automobila obavlja se između 400 i 600 pređenih kilometara.
5. Problemi sa regeneracijom zbog kvarova
Kvarovi na ključnim komponentama, kao što su dizne, turbina ili EGR ventil, mogu da poremete proces regeneracije. Kada dođe do kvara, DPF se brzo zapušava. U ovakvom stanju regeneracije se pogreću ili suviše često ili se uopšte ne pokreću.
6. Opasnost od pregrevanja DPF filtera
Usled određenih kvarova temperatura tokom regeneracije može preći 1200°C, što izaziva trajno oštećenje DPF filtera. Prisilno pokrenute regeneracije kod prekomerno začepljenog DPFa takođe mogu dovesti do njegovog oštećenja.
Zaključak
Regeneracija DPF filtera je važan i neophodan proces kada je u pitanju ispravnost dizel vozila. Redovne regeneracije omogućavaju pravilan rad sistema DPFa što doprinosi zaštiti životne sredine.
Redovno održavanje, pravovremena zamena ulja i filtera, kao i praćenje znakova koje vozilo pokazuje, ključni su za nesmetan rad vašeg motora i DPF sistema. Ako primetite probleme sa regeneracijom, obratite se stručnjaku kako biste na vreme otklonili kvarove i sprečili dodatna oštećenja.