DPF (Diesel Particulate Filter) i FAP (Filtre à Particules) sistemi su oba namenjena smanjenju emisije čestica čađi i drugih štetnih materija iz dizel motora. Međutim, postoje određene razlike između njih koje se odnose na tehnologiju i način regeneracije filtera. Evo detaljnog pregleda šta su DPF i FAP i kako se razlikuju:
1. Šta je DPF?
DPF (Diesel Particulate Filter) je filter za čestice čađi koji je obavezan za dizel vozila kako bi se smanjila emisija čestica i ispunili ekološki standardi, poput EURO normi (EURO 4, EURO 5, EURO 6). Njegova osnovna funkcija je da zadrži čestice čađi iz izduvnih gasova i periodično ih sagoreva procesom koji se zove regeneracija.
- Regeneracija DPF-a: Može biti pasivna (prirodno sagorevanje čestica tokom dužih vožnji na autoputu) ili aktivna (kada sistem povećava temperaturu izduvnih gasova ubrizgavanjem dodatnog goriva kako bi sagorevao čađ).
- Održavanje: DPF sistem može zahtevati čišćenje ili zamenu ukoliko se filter previše začepi i regeneracija nije uspešna.
2. Šta je FAP?
FAP (Filtre à Particules) je specifičan tip DPF-a koji se koristi pre svega u francuskim automobilima kao što su Peugeot i Citroën. Naziv potiče iz francuskog jezika i znači filter za čestice.
- Dodavanje aditiva: Glavna razlika između FAP-a i standardnog DPF-a je u tome što FAP koristi specijalni aditiv (eolys tečnost) koji se automatski ubrizgava u gorivo. Ovaj aditiv snižava temperaturu sagorevanja čađi, omogućavajući da se regeneracija odvija na nižim temperaturama nego kod standardnih DPF sistema.
- Aditiv se mora dopunjavati: Tečnost za FAP aditiv dolazi u posebnim rezervoarima, koji se periodično moraju dopunjavati (na svakih 60.000-120.000 km, u zavisnosti od vozila). Bez dovoljne količine aditiva, sistem ne može da izvrši regeneraciju kako treba.
3. Razlike između DPF-a i FAP-a
Karakteristika | DPF (Diesel Particulate Filter) | FAP (Filtre à Particules) |
Tehnologija | Standardni filter čestica koji se regeneriše sagorevanjem čađi. | Koristi aditiv (eolys tečnost) koji snižava temperaturu regeneracije. |
Regeneracija | Pasivna ili aktivna (povećanje temperature bez aditiva). | Aktivna regeneracija uz pomoć aditiva u gorivu. |
Održavanje | Potrebno je čišćenje ili zamena filtera ako se začepi. | Pored čišćenja ili zamene filtera, potrebno je dopunjavanje aditiva. |
Upotreba | Široko rasprostranjen kod većine proizvođača automobila. | Uglavnom se koristi kod francuskih proizvođača kao što su Peugeot i Citroën. |
Trošak | Može biti skuplji za zamenu, ali nema potrebe za aditivom. | Niža cena zamene filtera, ali dodatni trošak za aditiv. |
4. Prednosti i Mane
Prednosti DPF-a:
- Jednostavniji sistem bez potrebe za aditivima.
- Široko rasprostranjen i dostupan kod većine proizvođača automobila.
Mane DPF-a:
- Regeneracija zahteva visoke temperature, što može biti izazov za vozače koji uglavnom voze na kratkim relacijama.
- Veći rizik od zapušenja u urbanim uslovima vožnje.
- Veći rizik od oštećenja saća DPFa usled visokih temperatura regeneracije.
Prednosti FAP-a:
- Regeneracija se može odvijati na nižim temperaturama, što je pogodnije za gradsku vožnju.
- Manje šanse za zapušenje ako se aditiv redovno dopunjava.
Mane FAP-a:
- Potreba za redovnim dopunjavanjem aditiva, što stvara dodatni trošak i obavezu za vozače.
- Održavanje može biti složenije zbog ugradnje dodatnog rezervoara za aditiv.
Zaključak
I DPF i FAP sistemi imaju isti cilj – smanjenje emisije štetnih čestica čađi i ispunjavanje ekoloških standarda. Razlika je u tehnologiji regeneracije i održavanju. FAP sa aditivom je pogodniji za vozila koja se koriste u gradu jer može izvršiti regeneraciju pri nižim temperaturama, dok DPF sistemi mogu zahtevati dužu vožnju kako bi postigli efikasnu regeneraciju. Na osnovu našeg iskustva u održavanju ovih sistema, primetili smo da se kod FAP sistema potreba za mašinskim čišćenjem javlja nešto ranije, obično na pređenih 180.000 do 220.000 km. S druge strane, kod DPF sistema, u zavisnosti od proizvođača, prvi servis zbog mašinskog čišćenja obično dolazi na red između 200.000 i 250.000 km.