Ukoliko vozite novijeg dizelaša verovatno ste čuli da se u DPF filteru pored čestica čađi vremenom talože i naslage pepela. Nastanak pepela u DPFu možemo povezati sa kvalitetom motornog ulja. Motorno ulje ima značajan uticaj na rad i efikasnost DPF (Diesel Particulate Filter) filtera, jer određeni sastojci ulja mogu doprineti zagađenju filtera i njegovom začepljenju, što negativno utiče na funkcionisanje celog sistema. Evo detaljnog objašnjenja:
- Pepeljaste naslage (Ash Residues):
- Motorno ulje sadrži aditive (npr. deterdžente i dispergente) koji tokom sagorevanja stvaraju pepeo. Ovaj pepeo se ne može sagoreti tokom regeneracije DPF-a, već se taloži u filteru, smanjujući njegovu sposobnost da prolazi izduvne gasove.
- Glavni izvori pepela su sulfatni pepeo (SAP) i metali poput cinka, fosfora i kalcijuma, koji se koriste kao aditivi u ulju.
- Kontaminacija česticama čađi i uljnim isparenjima:
- U slučaju povećane potrošnje ulja (zbog habanja motora, lošeg zaptivanja klipnih prstenova ili ventila), čestice ulja dospevaju u komoru za sagorevanje, sagorevaju i stvaraju više čađi. Ovo povećava opterećenje DPF-a, jer se više čestica čađi taloži u filteru.
- Hemijski efekti aditiva ulja na DPF:
- Aditivi s visokim sadržajem sumpora, fosfora i pepela (High SAPS) mogu izazvati povećano zagađenje DPF-a i ubrzano začepljenje.
- Fosfor i sumpor takođe negativno utiču na katalitičke komponente DPF-a i katalizatora (DOC – Diesel Oxidation Catalyst), smanjujući njihovu efikasnost.
- Problemi sa regeneracijom DPF-a:
- Ako ulje ne odgovara specifikacijama, može doći do formiranja tvrdokornih naslaga koje ometaju proces regeneracije. Time se smanjuje sposobnost filtera da očisti čađ i pepeo tokom regeneracije, što vodi ka smanjenoj propusnosti filtera.
Kako se to rešava?
Proizvođači motora i ulja razvili su specijalna ulja sa niskim sadržajem sulfata, fosfora i pepela (Low SAPS ulja), koja su dizajnirana da budu kompatibilna s DPF filterima. Evo kako to funkcioniše:
- Low SAPS ulja:
- Ova ulja sadrže smanjene količine metala i sumpora, što rezultira manjim stvaranjem pepela tokom sagorevanja.
- Manje pepela znači da će DPF filter imati duži radni vek i bolje performanse.
- Specifične norme i sertifikacije za ulja:
- ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles): Oznake poput ACEA C1, C2, C3 i C4 odnose se na ulja sa smanjenim sadržajem pepela, sumpora i fosfora.
- API (American Petroleum Institute): Specifikacije poput API CJ-4 ili CK-4 takođe definišu ulja pogodna za vozila s DPF filterima.
- Proizvođači motora: Mnogi proizvođači (BMW, Mercedes-Benz, VW, itd.) imaju sopstvene standarde za ulja kompatibilna s njihovim sistemima.
- Redovno održavanje i pravilan odabir ulja:
- Korišćenje ulja koje ne odgovara preporukama proizvođača može drastično skratiti životni vek DPF-a.
- Pravovremena zamena ulja pomaže u sprečavanju uljne kontaminacije DPF-a.
Na poleđini ambalaže motornog ulja nalazi se tabela sa specifikacijama koje zadovoljava.
Posledice nepravilnog odabira ulja za DPF:
- Smanjena efikasnost filtera:
- Brže začepljenje DPF-a, što uzrokuje povećanje protivpritiska u izduvnom sistemu i smanjenje snage motora.
- Povećani troškovi održavanja:
- Učestalo čišćenje ili zamena DPF filtera zbog prekomerne akumulacije pepela i čađi.
- Problemi sa regeneracijom:
- Regeneracija može postati neefikasna, što dodatno opterećuje motor i povećava potrošnju goriva.
- Više emisije štetnih gasova:
- Nepravilno funkcionisanje DPF-a može povećati emisije izduvnih gasova, što može izazvati probleme pri tehničkom pregledu i neusklađenost s ekološkim standardima.
Savet:
Tokom dugogodišnjeg iskustva u rešavanju problema sa DPF filterima, došli smo do jasnog zaključka o značaju pravilnog izbora motornog ulja za neometanu funkciju DPFa. Problemi se najčešće javljaju u servisima gde vozači održavaju svoje automobile, a uočeno je da neki servisi koriste jednu ili dve vrste ulja za sve tipove motora, što ne može pokriti sve zahteve o kvalitetu ulja različitih proizvođača motora.
Još jedna česta greška je preskakanje zamene ulja – događa se da serviseri naplate uslugu, ali je zapravo ne obave. Kod ispravnog motora, prvi znak da ulje nije odgovarajuće ili je isteklo vreme za zamenu, jeste povećana potrošnja ulja. Važno je napomenuti da ispravan motor, uz korišćenje adekvatnog ulja i poštovanje intervala zamene, ne bi trebalo da troši ulje.
Takođe, prilikom svake zamene ulja podrazumeva se i zamena filtera motornog ulja, kako bi se osigurala maksimalna efikasnost i dugotrajnost rada motora.
Zaključak:
Motorno ulje ima direktan uticaj na rad i dugotrajnost DPF filtera, posebno kroz sadržaj pepela, sumpora i fosfora. Za vozila opremljena DPF-om, preporučuje se korišćenje ulja sa niskim sadržajem SAPS (Low SAPS) prema preporukama proizvođača motora. Redovno održavanje, korišćenje odgovarajućeg ulja i pridržavanje servisnih intervala su ključni faktori za očuvanje funkcionalnosti i dugotrajnosti DPF-a.