EURO 6 na dizelašima – šta to podrazumeva?

EURO 6 norma za dizel vozila postavlja znatno strože standarde za emisije štetnih gasova u poređenju s prethodnim normama, kao što su EURO 4 i EURO 5. Fokus je na smanjenju emisija azotnih oksida (NOx) i čestica čađi, koje su glavni zagađivači kod dizel motora. Ova norma je uvedena 2014. godine, a sada ćemo reći nešto više o njenim ključnim karakteristikama i razlikama u odnosu na prethodne standarde.

Ključni zahtevi EURO 6 norme:

  1. Smanjenje emisija NOx:
    • EURO 6 norma ograničava emisije azotnih oksida na 80 mg/km za dizel vozila, što je skoro 50% manje u odnosu na EURO 5 (180 mg/km).
    • S obzirom na to da su NOx gasovi posebno štetni za ljudsko zdravlje i glavni su uzročnici stvaranja smoga, ova norma zahteva od proizvođača da implementiraju napredne tehnologije poput selektivne katalitičke redukcije (SCR), koja koristi aditiv AdBlue za smanjenje NOx emisija.
  2. Smanjenje emisija čestica čađi:
    • EURO 6 standard spušta granicu emisije čađi na 4.5 mg/km, što je još strože u odnosu na EURO 5 normu.
    • Za dodatno smanjenje čestica, vozila su opremljena DPF (Diesel Particulate Filter) filterima, koji uklanjaju čestice čađi iz izduvnih gasova pre nego što napuste sistem.
SCR tehnologija na VW 2.0TDI motoru

Razlike između EURO 6 i prethodnih EURO normi:

  • EURO 4 (2005): Ova norma je po prvi put uvela obavezne DPF filtere za smanjenje čestica, ali je granica za NOx emisije bila mnogo viša (250 mg/km). Nije bilo specifičnih tehnologija za kontrolu emisija NOx kao što su SCR ili AdBlue.
  • EURO 5 (2009): EURO 5 norma je snizila granicu emisije NOx na 180 mg/km i dodatno pooštrila ograničenja za emisiju čestica na 5 mg/km. Mnogi proizvođači su tada počeli da koriste DPF filtere na većem broju dizel vozila.
  • EURO 6 (2014): Uz drastično smanjenje NOx emisija na 80 mg/km, EURO 6 zahteva od proizvođača da koriste složenije sisteme kontrole emisija, kao što su SCR sa AdBlue aditivom i unapređene DPF filtere. EURO 6 vozila su takođe podložna testiranju u stvarnim uslovima vožnje (RDE – Real Driving Emissions testovi), što osigurava da vozila zadovoljavaju norme u svakodnevnim uslovima, a ne samo u laboratorijskim testovima.

Zaključak

EURO 6 norma za dizel motore postavlja mnogo stroža ograničenja za emisije NOx i čestica, što čini da su vozila sa ovom normom znatno manje štetna po životnu sredinu. Ovi standardi zahtevaju primenu naprednih tehnologija, što povećava troškove proizvodnje i održavanja vozila, ali značajno smanjuje zagađenje u urbanim i gusto naseljenim oblastima.

Vozačima EURO 6 vozila se savetuje da se upoznaju sa tehnologijom obrade izduvnih gasova koju njihovi automobili koriste. Ovi sistemi traže redovno održavanje, a bez toga može doći do ozbiljnih i skupih kvarova.

Zakažite pregled