EURO 6 norma za dizel vozila postavlja znatno strože standarde za emisije štetnih gasova u poređenju s prethodnim normama, kao što su EURO 4 i EURO 5. Fokus je na smanjenju emisija azotnih oksida (NOx) i čestica čađi, koje su glavni zagađivači kod dizel motora. Ova norma je uvedena 2014. godine, a sada ćemo reći nešto više o njenim ključnim karakteristikama i razlikama u odnosu na prethodne standarde.
Ključni zahtevi EURO 6 norme:
- Smanjenje emisija NOx:
- EURO 6 norma ograničava emisije azotnih oksida na 80 mg/km za dizel vozila, što je skoro 50% manje u odnosu na EURO 5 (180 mg/km).
- S obzirom na to da su NOx gasovi posebno štetni za ljudsko zdravlje i glavni su uzročnici stvaranja smoga, ova norma zahteva od proizvođača da implementiraju napredne tehnologije poput selektivne katalitičke redukcije (SCR), koja koristi aditiv AdBlue za smanjenje NOx emisija.
- Smanjenje emisija čestica čađi:
- EURO 6 standard spušta granicu emisije čađi na 4.5 mg/km, što je još strože u odnosu na EURO 5 normu.
- Za dodatno smanjenje čestica, vozila su opremljena DPF (Diesel Particulate Filter) filterima, koji uklanjaju čestice čađi iz izduvnih gasova pre nego što napuste sistem.
Razlike između EURO 6 i prethodnih EURO normi:
- EURO 4 (2005): Ova norma je po prvi put uvela obavezne DPF filtere za smanjenje čestica, ali je granica za NOx emisije bila mnogo viša (250 mg/km). Nije bilo specifičnih tehnologija za kontrolu emisija NOx kao što su SCR ili AdBlue.
- EURO 5 (2009): EURO 5 norma je snizila granicu emisije NOx na 180 mg/km i dodatno pooštrila ograničenja za emisiju čestica na 5 mg/km. Mnogi proizvođači su tada počeli da koriste DPF filtere na većem broju dizel vozila.
- EURO 6 (2014): Uz drastično smanjenje NOx emisija na 80 mg/km, EURO 6 zahteva od proizvođača da koriste složenije sisteme kontrole emisija, kao što su SCR sa AdBlue aditivom i unapređene DPF filtere. EURO 6 vozila su takođe podložna testiranju u stvarnim uslovima vožnje (RDE – Real Driving Emissions testovi), što osigurava da vozila zadovoljavaju norme u svakodnevnim uslovima, a ne samo u laboratorijskim testovima.
Zaključak
EURO 6 norma za dizel motore postavlja mnogo stroža ograničenja za emisije NOx i čestica, što čini da su vozila sa ovom normom znatno manje štetna po životnu sredinu. Ovi standardi zahtevaju primenu naprednih tehnologija, što povećava troškove proizvodnje i održavanja vozila, ali značajno smanjuje zagađenje u urbanim i gusto naseljenim oblastima.
Vozačima EURO 6 vozila se savetuje da se upoznaju sa tehnologijom obrade izduvnih gasova koju njihovi automobili koriste. Ovi sistemi traže redovno održavanje, a bez toga može doći do ozbiljnih i skupih kvarova.