Aktivna Regeneracija DPF-a

Zašto dolazi do potrebe za regeneracijom DPF-a?

DPF (Diesel Particulate Filter) je ključna komponenta modernih dizel motora, posebno kod vozila sa Euro 5 i Euro 6 normama, jer smanjuje emisiju štetnih čestica u atmosferu. Međutim, problem nastaje kada se filter napuni česticama čađi, što može izazvati pad performansi motora i povećanu potrošnju goriva.

Jedan od glavnih razloga za brzo zagušenje DPF-a jeste česta vožnja na kratkim relacijama. Pri takvim uslovima vožnje izduvni gasovi ne dostižu dovoljnu temperaturu da bi se čestice čađi sagorele tokom „pasivne regeneracije“. To znači da se pasivna regeneracija ne odvija dovoljno efikasno, pa je potrebno da motorni računar pokrene aktivnu regeneraciju.

Šta je aktivna regeneracija DPF-a?

Kada motorni računar detektuje da je filter zapušen više od 50%, on pokreće aktivnu regeneraciju, proces u kojem se čađ u DPF-u sagoreva na visokoj temperaturi kako bi se filter očistio i nastavio da funkcioniše pravilno.

Ovo je automatski proces koji ne zahteva intervenciju vozača, ali je važno da se odvija u odgovarajućim uslovima kako bi bio uspešan.

Kako funkcioniše aktivna regeneracija?

1. Praćenje diferencijalnog pritiska u DPF-u
Motorni računar konstantno meri diferencijalni pritisak izduvnih gasova pre i posle DPF-a. Kada detektuje povećan otpor prolaska gasova, pokreće se aktivna regeneracija.

2. Dodatno ubrizgavanje goriva
U određenim uslovima rada motora, računar naređuje ubrizgavanje dodatne količine goriva preko dizni, ali nakon završetka glavnog takta sagorevanja.

3. Stvaranje egzotermne reakcije u DOC katalizatoru
Neizgorelo gorivo dolazi do DOC (Diesel Oxidation Catalyst) katalizatora, gde dolazi do egzotermne reakcije koja podiže temperaturu izduvnih gasova.

4. Povećanje temperature na oko 650°C
Kao rezultat prethodnog koraka, temperatura izduvnih gasova raste do 650°C, što je dovoljno da se čestice čađi u DPF-u sagore i pretvore u ugljen-dioksid i vodenu paru.

5. Trajanje regeneracije
Ceo proces traje od 5 do 15 minuta, u zavisnosti od uslova vožnje. Kada računar detektuje smanjenje zaprljanosti filtera i normalizaciju diferencijalnog pritiska, aktivna regeneracija se završava i motor nastavlja sa standardnim radom.

Kako vozač može pomoći uspešnoj regeneraciji?

Iako je aktivna regeneracija automatski proces, postoje određeni uslovi koji mogu pomoći da se ona efikasno završi:

Vožnja na otvorenom putu ili autoputu – idealno pri brzinama iznad 60 km/h i sa obrtajima motora iznad 2000 RPM.
Izbegavanje kratkih relacija – ako često vozite u gradu, povremeno izvezite vozilo na dužu vožnju da biste omogućili pasivnu regeneraciju.
Korišćenje kvalitetnog goriva – loš kvalitet dizela (gorivo sa primesama nečistoća) može povećati stvaranje čađi u DPF-u i učiniti regeneraciju manje efikasnom.

Korišćenje aditiva – povremena upotreba aditiva za lakšu regeneraciju DPFa i aditiva za čišćenje sistema ubrizgavanja pospešuju efikasnost aktivne regeneracije, štede gorivo i produžavaju vek DPFa.

Šta ako se aktivna regeneracija ne završi uspešno?

Ako se aktivna regeneracija prečesto prekida, što je čest slučaj u gradskoj vožnji, DPF može dostići kritičan nivo zaprljanosti, što može dovesti do sledećih problema:

Smanjena snaga motora i veća potrošnja goriva

Pojava upozoravajuće lampice za DPF ili „check engine“ na instrument tabli

Mogućnost prelaska u „safe mode“ (ograničena snaga motora)

U tom slučaju, potrebno je obaviti mašinsko čišćenje ili u  slučajevima fizičkog čišćenje saća sledi zamena DPF filtera.

Zaključak

Aktivna regeneracija je ključni proces za dugotrajan i ispravan rad DPF-a. Kako biste izbegli probleme sa začepljenjem filtera, pridržavajte se preporuka o stilu vožnje, koristite kvalitetno gorivo i obratite pažnju na signale koje vam šalje vaš automobil.

Ukoliko primetite probleme sa regeneracijom DPF-a, slobodno nas kontaktirajte i zakažite besplatan pregled.

Zakažite pregled